Шукати в цьому блозі

Скарбничка порад


                                                              Години психолога


Тематика навчальних годин практичного психолога
(за місяцями)
Вересень

Класи

Тематика годин

Мета

Ресурси
На підтримку програми
1
Знайомство.
Моя школа, наша школа.
Я – учень (учениця).
Ми – учні.
Створювати мотивацію пізнання самих себе, іншої людини. Сприяти усвідомленню нової соціальної ролі, створення позитивного ставлення до неї.
-       Психолого-педагогічний супровід першокласників. Психологічна абетка (сайт: http://shkola.ostriv.in.ua)
-       Я хочу, можу, буду добре вчитись. Т.Гончаренко.-К.:Шк. світ, 2003
-       //Психолог.-11-12, черв.2012.-С.42;
-       //Психолог.-№33, вересень 2010.- С.21
Збереження здоровя
2
Я – частина нашого класу
Сприяння адаптації до шкільного навчання, зменшити тривожність дітей у перші дні навчання в школі, сприяти встановленню дружніх стосунків
-       //Психолог.-№8, квітень 2012.-К.: Шк. світ. С.7
-       Я хочу, можу, буду добре вчитись. Т.Гончаренко.-К.: Шк. світ., 2003
Збереження здоров’я
3
Чарівне дерево доброти
Добро і зло у повсякденному житті. Актуалізація прийняття морального вибору перед вчинками з позиції розуміння добра
-       Корекційні та розвивальні заняття з психологом. Т.Гончаренко.- К.: Шк. світ, 2007

Збереження здоров’я
4
Чи веселий, дружний клас?
Це залежить лише від нас
Розвиток ефективної взаємодії в учнівському колективі
-       Корекційні та розвивальні заняття з психологом. Т.Гончаренко.- К.: Шк. світ, 2007

Профілактика насилля
5
Різнобарвний підлітковий вік. Мій клас як частина моєї школи
Сприяння успішній адаптації до середньої школи
-       //Психолог.-№35, 2007 Адаптація п’ятикласників.
-       Матейчук О.Я. та мій світ
-       //Психолог.-№22(502) листопад.-С.12
Збереження здоровя
6
Емпатія – основа взаємодії
Формування навичок конструктивної взаємодії у класному колективі
-       //Психолог.-№13, 2005
Збереження здоровя
7
Мова – дзеркало душі. Я такий, як усі. Чи я інакший?
Сприяння усвідомленню своєї унікальності, повага до унікальності кожного
-       Широкорадюк Л. Лихослівя в шкільному середовищі: профілактика і корекція.- К.: Шк. світ, 2009
Профілактика насилля.
Дотримання прав дитини.
8
Вивчаю та створюю свою особистість
Формування вмінь позитивного прийняття себе, усвідомлення своїх перспектив розвитку
-       Матеріали програм «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція», «Майбутнє починається сьогодні», «Рівний-рівному»
«Молодь України»
9
Правда про наркотики
Усвідомлення своїх потреб та емоційних станів як одна з головних засад здорового способу життя
-       Відеолекція, презентація, матеріали програми «Молодь на роздоріжжі» //Психолог.-№1, 2008
Профілактика наркоманії
10
Духовні потреби юнацького віку
Сприяння усвідомленню своїх духовних потреб та шляхів їх реалізації, усвідомленню взаємозв’язку та наступності різних вікових періодів людини
-       Помиткін Е. Психологічне забезпечення духовного розвитку дитини. Програми роботи з дітьми від 5 до 18 років.- К.: Шк. світ, 2008.- 128с.
-       Рєпнова Т. Фантазии между строк.- К.: Шк. світ, 2006.- 120с.
«Молодь України»
11
Періодизація життєвого шляху людини, вікові психологічні кризи та перспективи особистісного зростання
Сприяння мобілізації психофізичних сил учнівської молоді, формуванню свідомого ставлення до своєї життєвої перспективи, вірі у свої сили, позитивному мисленню щодо свого майбутнього та майбутнього однолітків
-       Помиткін Е. Психологічне забезпечення духовного розвитку дитини. Програми роботи з дітьми від 5 до 18 років.- К.: Шк. світ, 2008.- 128с.
-       Праці Т.Репнової, О.Мерзлякової. //Психолог.-№20, жовтень 2012
«Молодь України»



Жовтень


Класи

Тематика годин

Мета

Ресурси
На підтримку програми
1
Мої відчуття
Продовжувати пізнавати себе через відчуття
-          Психолого-педагогічний супровід першокласників. Психологічна абетка (сайт: http://shkola.ostriv.in.ua)
-          //Психолог.-11-12, черв.2012.-С.42;
-          //Психолог.-№33, вересень 2010
Збереження здоровя
2
Будемо добрішими
Розвиток толерантності
-          Матеріали сайту: http://pedsovet.su/load/191-1-0-12481
-          //Психолог.-№17, вересень 2012. С.15
Збереження здоров’я
3
Ми відповідаємо за тих, хто нас любить
Розвиток відповідальності
-          Є.Рогов. Настільна книга практичного психолога.
-          //Психолог.-№28, липень 2007; №38, жовтень 2010.- С.26
Профілактика насилля
4
Про силу добра, силу волі, силу розуму
Допомога в усвідомленні процесу дорослішання, розвиток умінь усвідомлювати й висловлювати свої почуття та потреби
-          //Психолог.-№20, 2010.- С.18
-          //Психолог.-№12, березень 2008.- С.15
-          Є.Рогов. Настільна книга практичного психолога
Збереження здоров’я
5
Мої потреби у країні знань.
Як ставитись до своїх помилок.
Розвивати вміння усвідомлювати й формулювати потреби, вміння ставитись до помилок як до свого досвіду
-          Я хочу, можу, буду добре вчитись. Т.Гончаренко.-К.:Шк. світ, 2003
-          //Психолог.-№35, 2007 Адаптація п’ятикласників.

Збереження здоровя
6
Безпека спілкування в Інтернеті
Допомогти дітям захистити себе від небезпек віртуального світу й навчити поводитися у мережі Інтернет
-          Матеріали програм «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція», «Майбутнє починається сьогодні», «Рівний-рівному»
Профілактика торгівлі дітьми
7
Лихослівя та авторитет в оточенні
Розвиток соціальної перцепції, спростування міфу «крутості» завдяки лайці, профілактика насилля в учнівському середовищі
-          Широкорадюк Л. Лихослівя в шкільному середовищі: профілактика і корекція.- К.: Шк. світ, 2009.- 128с.
Профілактика насилля.

8
Мистецтво бути собою
Сприяти усвідомленню взаємозв’язку поведінки та зовнішнього вигляду людини
-          Матеріали програм «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція», «Майбутнє починається сьогодні», «Рівний-рівному»
«Репродуктивне здоровя нації» на період до 2015 року
9
Спілкування в моєму житті
Розвиток рефлексії, соціальної перцепції та навичок ефективної взаємодії
-          Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора //Завуч.-№13.-2007
«Молодь України»на 2009-2015рр.
10
Конструктивний та деструктивний вплив
Розрізнення конструктивного, маніпулятивного, агресивного видів впливу
-          Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора.-К.: Шк. світ, 2010
-          //Психолог.-К.: Шк. світ.-№12, березень 2008.- С.10
Профілактика насилля
11
Реклама в ЗМІ, маніпулятори від економіки і не тільки
Розвиток навичок критичного сприйняття інформації
-          Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора.-К.: Шк. світ, 2010
-          //Психолог.-№40, 2007
Профілактика насилля



Листопад


Класи

Тематика годин

Мета

Ресурси
На підтримку програми
1
Світ емоцій. Які бувають емоції
Підтримувати в дітей мотивацію пізнання самих себе через емоції
-          Психолого-педагогічний супровід першокласників. Психологічна абетка (сайт: http://shkola.ostriv.in.ua)
-          //Психолог.25, липень 2010
-          //Психолог.-№33, вересень 2010
Збереження здоровя
2
Урок милосердя
Виховувати доброту й чуйність, бажання наслідувати добрі справи однолітків, а також бажання допомогти людям з фізичними вадами
-          Матеріали сайту: http://osvita.ua/school/iessons_summary/initial/30977/
-          //Психолог.-№17, вересень 2012. С.15
Профілактика насилля
3
Коли я гніваюсь, то…
Вміння усвідомлювати причини гніву та висловлювати невдоволення ввічливим способом
-          Є.Рогов. Настільна книга практичного психолога.
-          //Психолог.-№37, жовтень 2011.- С.3
Профілактика насилля
4
Випробування сили волі
Допомогти набути навичок саморегуляції, самостійного дотримання режиму дня
-          //Психолог, травень №20(404), 2010.- С.18
-          Я хочу, можу, буду добре вчитись. Т.Гончаренко.-К.:Шк. світ, 2003

Збереження здоровя
5
Громадяни країни Дружба
Сприяти усвідомленню відповідальності за взаємини, розвиток почуття радості успіхам іншого
-          Є.Рогов. Настільна книга практичного психолога
-          //Психолог.-№35, 2007 Адаптація п’ятикласників
Збереження здоровя
6
Коли мені сумно…
Розвиток саморегуляції емоційних станів
-          Є.Рогов. Настільна книга практичного психолога
Збереження здоровя
7
Лихослівя – найкращий засіб для розрядки?
Альтернативи
Розширення уявлень учнів про засоби емоційної розрядки
-          Широкорадюк Л. Лихослівя в шкільному середовищі: профілактика і корекція.- К.: Шк. світ, 2009
Профілактика насилля.

8
Соціальні ролі. Гендерний аспект
Визначення поняття соціальних ролей з позиції їх рівності та взаємоповаги, подолання статево-рольових стереотипів
-          Матеріали програм «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція», «Майбутнє починається сьогодні», «Рівний-рівному», тренінгові матеріали з гендерних питань
Профілактика насилля
9
Види взаємодії
Розгляд видів спілкування, аналіз основних стратегій взаємодії
-          Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора.-К.: Шк. світ, 2010
-          Кухаренко Л. Ми різні – ми рівні.//Психолог.-№5, березень 2012
«Молодь України»на 2009-2015рр.
10
Психологічне маніпулювання. Коли воно виникає?
Розвиток критичного мислення, рефлексії, навичок аналізу ситуації
-          Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора.-К.: Шк. світ, 2010
-          //Психолог.-№40, 2007.- С.6
«Молодь України» на 2009-2015рр.
11
Деструктивні організації, засади тиску в культових групах
Вироблення навичок критичного сприйняття та аналізу діяльності деструктивних культових організацій
-          Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора.-К.: Шк. світ, 2010

Профілактика насилля



Грудень


Класи

Тематика годин

Мета

Ресурси
На підтримку програми
1
Що допомагає передати емоції. Міміка, жести і дотики, погляди, інтонація
Вчити дітей розуміти свій емоційний стан, виражати свої почуття й розпізнавати почуття інших людей
-          Психолого-педагогічний супровід першокласників. Психологічна абетка (сайт: http://shkola.ostriv.in.ua)
-          //Психолог.25, липень 2010
-          //Психолог.-№33, вересень 2010
Збереження здоровя
2
Відчуття
Сформувати навички самоконтролю, вміння слухати
-          //Психолог.-№25, липень 2010

Збереження здоров’я
3
Ми посваримось і помиримось
Розвиток умінь конструктивної взаємодії, вміння пробачати, миритися
-          Я хочу, можу, буду добре вчитись. Т.Гончаренко.-К.: Шк. світ., 2003
-          Є.Рогов. Настільна книга практичного психолога
-          //Психолог.-№4, лютий 2012
Профілактика насилля
4
Навчаємось із задоволенням. Відкриваємо свої здібності
Розвиток мислення, уяви, вміння спілкуватися, розвиток творчих здібностей учнів
-          //Психолог, травень №20(404), 2010.- С.18
«Молодь України». Розвиток обдарованостей
5
Комп’ютер – іграшка чи засіб здобуття інформації
Усвідомлення існування комп’ютерної залежності, формування внутрішньої мотивації ефективного використання техніки
-          //Психолог.-№41, 2007;
-          //Завуч.-№10, 2007
Збереження здоровя
6
Тютюнопаління. Чи круто курити?
Допомогти усвідомити небезпеку тютюнової залежності
-          Матеріали сайту «Твереза Україна»
Репродуктивне здоровя нації
7
Культура людини в конфліктній ситуації
Рекомендації щодо взаємодії з агресивним співрозмовником
-          Широкорадюк Л. Лихослівя в шкільному середовищі: профілактика і корекція.- К.: Шк. світ, 2009
-          Класному керівнику: як вирішувати конфлікти у класі//Упоряд.: Л.Шелестова, Н.Чиренко.-К.: Шк. світ, 2010.- 128с.
Профілактика насилля

8
Автоматична та усвідомлена поведінка
Розгляд поняття «соціальний стереотип» та його вплив на поведінку
-          Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора.-К.: Шк. світ, 2010
Репродуктивне здоровя нації
9
Правда про наркотики
Усвідомлення своїх потреб та емоційних станів як одна з головних засад здорового способу життя
-          Матеріали програми «Молодь на роздоріжжі», «Сімейна розмова», відеоматеріали, мультимедійні матеріали сайту «Твереза Україна»
Репродуктивне здоровя нації
10
Виявлення психологічної маніпуляції – крок до її нейтралізації
Розвиток умінь аналізувати й регулювати емоційні стани
-          Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора.-К.: Шк. світ, 2010
-          Психологічні тренінги в школі/Упоряд. Т.Шаповал.-К.: Шк. світ, 2006.- 128с.
Профілактика насилля

11
Психологічна безпека у взаємодії з деструктивними культами
Створення пам’ятки безпеки стосовно деструктивних культів
-          Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора.-К.: Шк. світ, 2010
Профілактика насилля




Січень


Класи

Тематика годин

Мета

Ресурси
На підтримку програми
1
Труднощі та потреби першокласника
Дати змогу учням озвучити свої труднощі, навчити усвідомлювати потреби
-          Психолого-педагогічний супровід першокласників. Психологічна абетка (сайт: http://shkola.ostriv.in.ua)
-          //Психолог.25, липень 2010
-          //Психолог.-№33, вересень 2010
Збереження здоровя
2
Увага
Розвиток спостережливості
-          //Психолог.-№11-12, червень 2012.- С.42

Збереження здоров’я
3
Що таке характер
Сприяння розумінню слова «характер» і того, що його формують вчинки, звички, ставлення до себе, людей, праці
-          Психолого-педагогічний супровід школярів. Т.Гончаренко.-К.: Шк. світ, 2005
Збереження здоров’я
4
Мрія про справжнього друга
Розвиток почуття особистої відповідальності за взаємини
-          //Психолог, липень 2008, вкладка

Профілактика насилля
5
Подолай своїх драконів. Я – хороший, ти – хороший, ми - хороші
Розвиток рефлексії, усвідомлення своїх вад, розуміння їх тимчасовості, корекція вчинками, прийняття себе
-          Психолого-педагогічний супровід школярів. Т.Гончаренко.-К.: Шк. світ, 2005
Збереження здоров’я
6
Коли люди говорять неправду. Для чесності потрібна мужність та впевненість у розумінні
Усвідомлення необхідності моральних міркувань та відповідальності за свої вчинки
-          Психолого-педагогічний супровід школярів. Т.Гончаренко.-К.: Шк. світ, 2005
Збереження здоровя
7
Володар часу. Кожен день - найкращий
Сприяти протидії засвоєнню подвійних стандартів, сприяти усвідомленню різниці між культурою і субкультурою
-          Широкорадюк Л. Лихослівя в шкільному середовищі: профілактика і корекція.- К.: Шк. світ, 2009
Профілактика насилля

8
Усі ми різні. Культура і субкультура в житті сучасних підлітків
Вміння розрізняти маніпулятивні впливи, розвиток толерантності й уміння обстоювати свої погляди ненасильницькими методами
-          Матеріали програм «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція», «Майбутнє починається сьогодні», «Рівний-рівному»
«Молодь України» на 2009-2015рр.
9
Асертивна (гідна) поведінка
Формування навичок відповідальної поведінки
-          Я. Кальба. Вчинків потенціал старшокласника.-К.: Шк. світ, 2010.- 128с.
-          Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора.-К.: Шк. світ, 2010
«Молодь України» на 2009-2015рр.
10
Техніки нейтралізації психологічних маніпуляцій
Тренінг навичок нейтралізації маніпулятивних впливів (за О. Сидоренко)
-          Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора.-К.: Шк. світ, 2010
Профілактика насилля
11
Чим особисто для мене є ЗНО. Мобілізація когнітивно-вольового потенціалу у підготовці до іспитів
Сформувати мотивацію на досягнення успіху, формування позитивного мислення
-          Лагодюк Т Психологічна підготовка педпрацівників, учнів, батьків до ЗНО. Дрогобич, 2011. Методичний посібник.
-          Презентація «Стратегія підготовки до іспитів»
«Молодь України»



Лютий


Класи

Тематика годин

Мета

Ресурси
На підтримку програми
1
Коли мені лячно. Усунення страхів, неусвідомленої тривоги
Дати змогу дітям виразити свої страхи, неусвідомлену тривогу. Навчити трансформувати її
-                Психолого-педагогічний супровід першокласників. Психологічна абетка (сайт: http://shkola.ostriv.in.ua)
-                //Психолог.25, липень 2010
-                //Психолог.-№33, вересень 2010
Збереження здоровя
2
Мова жестів, рухів, почуттів
Розвиток умінь пізнавати емоції та почуття
-                //Психолог.-№25, липень 2010

Збереження здоров’я
3
Кожен у чомусь дуже здібний
Розвиток самоповаги та поваги до інших, усвідомлення своїх здібностей і талантів, навичок колективної взаємодії
-                Психолого-педагогічний супровід школярів. Т.Гончаренко.-К.: Шк. світ, 2005
-                Я хочу, можу, буду добре вчитись. Т.Гончаренко.-К.: Шк. світ., 2003

Збереження здоров’я
4
Коли нас ображають? Коли ми ображаємось? «Я – звернення»
Розвиток уміння пробачати, висловлювати свої почуття, трансформувати негативні емоції в творчість
-                //Психолог, липень 2008, вкладка
-                //Психолог.-№4, лютий 2012
Профілактика насилля
5
Мої потреби у різних сферах життя та потреби інших людей
Усвідомлення взаємозв’язку людей у спільноті, своїх прав та обов’язків щодо інших
-                //Психолог.-№35, 2007
-                Помиткін Е. Психологічне забезпечення духовного розвитку дитини. Програми роботи з дітьми від 5 до 18 років.- К.: Шк. світ, 2008.- 128с.
Збереження здоровя
6
Звички формують характер, характер формує долю
Усвідомлення своєї відповідальності за формування здоров’язбережних звичок
-                Матеріали програми «Майбутнє починається сьогодні», «Рівний-рівному», «Сімейна розмова». Матеріали сайту «Твереза Україна»
Репродуктивне здоров’я нації
7
Рішучість й категоричність замість упертості та грубості. Як відмовляти
Розвиток вмінь асертивної поведінки. Профілактика узалежнень
-                Широкорадюк Л. Лихослів’я в шкільному середовищі: профілактика і корекція.- К.: Шк. світ, 2009
Профілактика насилля
8
Поведінка у конфліктній ситуації. Сприяти розвитку вмінь асертивної (гідної) поведінки у конфлікті
профілактика насилля в учнівському середовищі
-                Матеріали програм «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція», «Майбутнє починається сьогодні», «Рівний-рівному»
-                Класному керівнику: як вирішувати конфлікти у класі//Упоряд.: Л.Шелестова, Н.Чиренко.-К.: Шк. світ, 2010.- 128с.
«Молодь України»
9
Правда та міфи про алкогольну залежність. Маніпуляція свідомістю у ЗМІ
Усвідомлення небезпечного впливу реклами, небезпеки різних форм узалежнень, зокрема від пива
-                Презентація, відеоматеріали, матеріали програми «Рівний-рівному»
-                //Психолог.-№41, 2007
Репродуктивне здоров’я нації
10
Маніпуляції в соціальному середовищі
Усвідомлення своїх потреб як протидія штучному їх формуванню з боку економічно зацікавлених структур
-                Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора.-К.: Шк. світ, 2010
Профілактика насилля
11
Способи управління стресом під час підготовки до іспитів
Формування навичок трансформації емоційного напруження, активного використання часу, внутрішніх та зовнішніх ресурсів
-                //Психолог.-№20, жовтень 2012.- С.42
-                //Психолог.-№8, квітень, 2012.- С.12
-                Лагодюк Т Психологічна підготовка педпрацівників, учнів, батьків до ЗНО. Дрогобич, 2011. Методичний посібник.

«Молодь України»



Березень


Класи

Тематика годин

Мета

Ресурси
На підтримку програми
1
Емоція гніву. Що з нею робити
Навчити пізнавати емоцію гніву та виражати гнів неруйнівними способами
-          Психолого-педагогічний супровід першокласників. Психологічна абетка (сайт: http://shkola.ostriv.in.ua)
-          //Психолог.25, липень 2010
-          //Психолог.-№33, вересень 2010
Збереження здоровя
2
Розвиток памяті. Коли забувати корисно
Розвиток довільної уваги, слухової та зорової пам’яті, вміння саморегуляції
-          //Психолог.-№11-12, червень 2012.- С.42
-          //Психолог.-№25, липень 2010

Збереження здоров’я
3
Говоримо компліменти. Золотий стілець
Вміння доброзичливо ставитися до дітей, висловлювати вдячність, говорити приємну правду
-          Психолого-педагогічний супровід школярів. Т.Гончаренко.-К.: Шк. світ, 2005

Профілактика насилля
4
Дівчатка та хлопчики. Ми різні й такі цікаві
Розвиток усвідомлення своєї статі та соціальних очікувань щодо відповідної до неї реалізації, поваги до іншої статі, актуалізація сімейних цінностей
-          //Психолог, липень 2008. Вкладка. Презентація. Відеоматеріали

Профілактика насилля
5
Найважливіша у світі людина
Утвердження цінності індивідуальності кожного, цінності життя
-          Психолого-педагогічний супровід школярів. Т.Гончаренко.-К.: Шк. світ, 2005

Профілактика насилля
6
Пошук образу зовнішнього та внутрішнього. Мати чи бути?
Усвідомлення важливості вдосконалення себе у всіх сферах життєдіяльності
-          Психологічні тренінги в школі /Упоряд. Т.Шаповал.-К.: Шк. світ, 2006.- 128с.
Збереження здоровя
7
Коли батьки мене не розуміють: уникати чи говорити з ними? Потреби, права та обов’язки
Формувати поняття про потреби, поваги до своїх та чужих потреб, сприяти розвитку відповідального ставлення до себе, молодших, старших, прищеплювати навички асертивного спілкування
-          Заброцький М. Презентація. Відео матеріали. Основи вікової психології
-          Матеріали програми «Рівний-рівному»
-          //Психолог.-№21-22, 2010
Профілактика насилля
8
Толерантність – ознака сучасного світогляду
Формування національно-громадянської самосвідомості на засадах толерантного ставлення до діалогу культур
-          Матеріали програм «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція», «Майбутнє починається сьогодні», «Рівний-рівному»
Дотримання прав людини
9
Дитяча праця. Небезпечні наслідки торгівлі людьми
Усвідомлення існування рабства, джерел небезпеки, формування вмінь та навичок протистояти маніпуляціям
-          Матеріали програм «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція», «Майбутнє починається сьогодні», «Рівний-рівному»
-          //Психолог.-№21-22, 2010,-К.: Шк. світ
Протидія торгівлі людьми
10
Індивідуальна вразливість і засоби запобігання маніпуляції
Поняття конформізму та нонконформізму, само діагностика рівня соціальної бажаності
-          Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора.-К.: Шк. світ, 2010
Дотримання прав людини
11
Навички подолання стресових станів
Навчити під час стресової ситуації емоційне замінити на раціональне
-          //Психолог.-№20, жовтень 2012.- С.42
-          //Психолог.-№8, квітень, 2012.- С.12
«Молодь України»



Квітень


Класи

Тематика годин

Мета

Ресурси
На підтримку програми
1
Щоб від усмішки ставало всім тепліше. Емоція задоволення і радості
Розвивати вміння адекватно виражати свій емоційний стан
-                      Психолого-педагогічний супровід першокласників. Психологічна абетка (сайт: http://shkola.ostriv.in.ua)
-                      //Психолог.25, липень 2010
-                      //Психолог.-№33, вересень 2010
Збереження здоровя
2
Коли іншим зі мною добре. Поділися своєю усмішкою
Навчити прийомів саморегуляції; розвивати позитивні емоції; тренувати доброзичливе ставлення до людей
-                       (сайт: http://www.uroki.net/docnach/docnach38.htm)
-                      //Психолог.25, липень 2010
-                      //Психолог.-№4, лютий 2012
Збереження здоров’я
3
Фантазія. Усмішка. Диво.
Розвиток креативності й навичок групової взаємодії
-                      Я хочу, можу, буду добре вчитись. Т.Гончаренко.-К.: Шк. світ., 2003
-                      Є.Рогов. Настільна книга практичного психолога
-                      //Психолог.-№4, лютий 2012

Розвиток обдарованості
4
Твоє велике, тепле серце. Кому воно світить, кого зігріває? Альтруїст, егоїст, байдужий
Формувати навички самопізнання, самооцінки вчинків, готувати до сприйняття інклюзії в школі
-                      //Психолог.25, липень 2010
-                      Мультфільм «Квітка-семицвітка»
Назустріч інклюзивній освіті
5
Хочу краще вчитися – боюся помилитися
Прищепити навички саморегуляції негативних емоційних станів, зокрема тривожності, опанування релаксаційних вправ
-                      Я хочу, можу, буду добре вчитись. Т.Гончаренко.-К.: Шк. світ., 2003
-                      Є.Рогов. Настільна книга практичного психолога

Збереження здоровя
6
Відчуття дорослості. Як порозумітися з батьками
Усвідомлення свого вчинкового потенціалу, розвиток вольової саморегуляції
-                      Заброцький М. Основи вікової психології
-                      Презентація. Відеоматеріали.
-                      Тренінги для підлітків
«Молодь України» на 2009-2015рр.
7
Воля моя – доля моя. Свобода. Залежність і воля людини
Формування навичок саморегуляції поведінки, контролю рівня комп’ютерної, ігрової та інших форм залежності
-                      //Завуч.-№33, 2006
-                      Психолого-педагогічний супровід школярів. Т.Гончаренко.-К.: Шк. світ, 2005.- 128с.

Запобігання негативним явищам в учнівському середовищі
8
Дружба, симпатія, закоханість, кохання
Формувати ціннісне ставлення до особистого емоційного досвіду й досвіду іншої людини
-                      Матеріали програм «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція», «Майбутнє починається сьогодні», «Рівний-рівному»
-                      //Психолог.-№2, 2008
Профілактика ВІЛ/СНІДу
Збереження здоровя
9
Три типи поведінки під час підготовки, під час іспитів, під час прийняття результатів
Навички усунення емоційного напруження, усвідомлення важливості асертивної поведінки в ситуації іспиту
-                      Лагодюк Т Психологічна підготовка педпрацівників, учнів, батьків до ЗНО. Дрогобич, 2011. Методичний посібник.
-                      Презентація «Стрес перед іспитом»
Збереження здоровя
10
Критичне мислення як засіб протидії груповому тиску
Розвиток навичок формулювання критичних запитань
-                      Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора.-К.: Шк. світ,
Збереження здоровя
11
Три типи поведінки  поведінки під час підготовки, під час іспитів, під час прийняття результатів
Навички усунення емоційного напруження, усвідомлення важливості асертивної поведінки в ситуації іспиту
-                      Лагодюк Т Психологічна підготовка педпрацівників, учнів, батьків до ЗНО. Дрогобич, 2011. Методичний посібник.
-                      //Психолог.-№20, жовтень 2012.- С.42
-                      //Психолог.-№8, квітень, 2012.- С.12
-                      //Психолог.-№6, березень 2012.- С.51
Збереження здоровя



Травень

Класи

Тематика годин

Мета

Ресурси
На підтримку програми
1
Риси характеру
Сформувати уявлення, що риси характеру формуються вчинками, пізнаються через вчинки. Сформувати мотивацію до вчинків, які обумовлені розумінням базових моральних норм
-     Психолого-педагогічний супровід першокласників. Психологічна абетка (сайт: http://shkola.ostriv.in.ua)
-     //Психолог.25, липень 2010
-     //Психолог.-№33, вересень 2010
-     //Психолог.-№4, лютий 2012
Збереження здоровя
2
Вчимося працювати разом
Розвиток комунікативних умінь та навичок ефективної взаємодії
-     Фопель К. Как научить детей сотрудничать? Сборник психологических игр и упражнений. (Сайт: http://psylist.net/pedagog/78.htm)
-     //Психолог.25, липень 2010
Збереження здоров’я
3
Принцеси та лицарі. Їхні фортеці та гасла
Формування внутрішньої мотивації шляхетної поведінки, ввічливості, вивчення етикету, навичок само настанови та альтруїстичної вчинкової активності
-     Я хочу, можу, буду добре вчитись. Т.Гончаренко.-К.: Шк. світ., 2003
-     Є.Рогов. Настільна книга практичного психолога

Профілактика насилля
4
Працюємо та відпочиваємо
Формування навичок розподілу часу, складання режиму дня
-     //Психолог.-№28, липень 2007
-     Я хочу, можу, буду добре вчитись. Т.Гончаренко.-К.: Шк. світ., 2003
-     Є.Рогов. Настільна книга практичного психолога
Збереження здоровя
5
Моя сім’я, мій рід, моє коріння
Формування засад само ідентифікації, приналежності до культурних надбань свого народу. Розвиток самосвідомості
-     //Психолог.-№35, 2007
-     //Психолог.-№19, 2008.- С.25
Профілактика насилля
6
Стереотипи сприйняття та їх подолання. Ставлення до старших, до літніх людей
Розвиток толерантності, турботливості, відповідальності. Формування вмінь розпізнавати стереотипи й діяти незалежно від них
-     Відеоматеріали сайту «Твереза Україна», групи «Соціальне відео», соц. мережі ВК
-     //Психолог.-№21-22, 2010
Профілактика насилля
7
Хочу сподобатися собі та іншим. Гармонія між зовнішнім іміджем і внутрішнім станом
Формування позитивної самооцінки, адекватного реагування на конструктивну критику, пізнання себе та формування свого образу в найближчій часовій перспективі. Удосконалення навичок співпраці
-     Матеріали програм «Рівний-рівному», «Молодь на роздоріжжі».
-     //Психолог.-№22, листопад 2012.- С.7
-     //Психолог.-№9, березень 2011
Збереження здоровя
8
Соціальні ролі. Гендерний аспект
Визначення поняття соціальних ролей з позиції їх рівності та взаємоповаги, подолання статево-рольових стереотипів
-     Матеріали програм «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція», «Майбутнє починається сьогодні», «Рівний-рівному»
Профілактика ВІЛ/СНІДу
9
Життєві цінності. Життя як цінність
Профілактика ранніх статевих зв’язків, ауто- та гетероагресія
-     Матеріали програм «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція», «Майбутнє починається сьогодні», «Рівний-рівному»
-     //Психолог.-№20, жовтень 2012.- С.8
Збереження здоровя
10
Як посилити свою позицію
Формувати ставлення до проблем та шляхів їх розв’язання як до джерел досвіду, які не можуть заперечити цінності особистості
-     Мерзлякова О. Як не потрапити на гачок маніпулятора.-К.: Шк. світ, 2010
-     //Психолог.-312, березень 2008.- С.3
«Молодь України»
11
Сад життєвого досвіду
Вироблення стратегії поведінки на ЗНО. Ціннісне ставлення до всього, що відбувалось під час підготовки, складання іспиту, отримання результатів, як до унікального життєвого досвіду
-     Лагодюк Т Психологічна підготовка педпрацівників, учнів, батьків до ЗНО. Дрогобич, 2011. Методичний посібник.
-     //Психолог.-№20, жовтень 2012.- С.42
-     //Психолог.-№8, квітень 2012.- С.12
-     //Психолог.-№6, березень 2012.- С.51
Збереження здоровя





Методичні матеріали та рекомендації

Методичні рекомендації для педагогічних працівників навчальних закладів щодо своєчасного виявлення суїцидальних ризиків серед учнів підліткового віку

1.      Особливості суїцидальної поведінки в підлітковому віці
Суїцидальна поведінка підлітків, маючи подібність з діями дорослих, відрізняється віковою своєрідністю. Підліткам характерна підвищена вразливість і навіюваність, здатність яскраво відчувати і переживати, схильність до коливань настрою, слабкість критики, егоцентрична спрямованість, імпульсивність в ухваленні рішення. Досить часто самогубство дітей і підлітків викликається гнівом, протестом, злістю або бажанням покарати себе і інших. При переході до підліткового віку виникає підвищена схильність до самоаналізу, песимістичної оцінки навколишнього оточення і своєї особистості. Емоційна нестабільність, що часто призводить до суїциду, нині вважається варіантом вікової кризи майже у чверті здорових підлітків.
Вирізняють три типи суїцидальної поведінки підлітків:
Демонстративна суїцидальна поведінка - це зображення спроб самогубства без реального наміру покінчити з життям, з розрахунком на порятунок. Усі дії спрямовані на привертання уваги, відновлення інтересу до власної персони, жалість, співчуття, відхід від покарання за здійснення важкого вчинку, відплату за образу, несправедливість, коли оточення помститься кривдникові. Місце здійснення спроби самогубства вказує на її адресат: удома - рідним, в компанії однолітків - комусь з них, в громадському місці - суспільству в цілому, владі.
Афективна суїцидальна поведінка - тип поведінки, що характеризується, передусім діями, що здійснюються на висоті афекту. Суїцид під час афекту може носити риси спектаклю, але може бути і серйозним наміром, хоча і швидкоплинного. Тривалість афективної ситуації визначає і коливання наміру суїцидальної поведінки.
Істинна суїцидальна поведінка - навмисна, обдумана поведінка, спрямована на реалізацію самогубства, іноді довговиношувана. Підліток піклується про ефективність дій і відсутність перешкод при їх здійсненні. У залишених записках звучить мотив власної провини, самобичування, турбота про близьких, які не повинні відчувати причетності до скоєної дії.
До особливостей суїцидальної поведінки в підлітковому віці також відносяться:
1. Недостатньо адекватна оцінка наслідків суїцидальних дій.
Для підлітків смерть стає усе більш очевидним явищем, переходячи з області фантазії в реальну дійсність. Але вони фактично заперечують її для себе, ганяючи на мотоциклах, експериментуючи з небезпечними речовинами і залучаючись до іншої ризикованої для життя активності. Підліток приймає думку про власну смерть, але намагаючись здолати тривогу, викликану нею, в реальності заперечуємо таку можливість. Нерідко багато підлітків, здійснюючи суїцид, безпосередньо не передбачали смертельного результату. На відміну від дорослих, у них відсутні чіткі межі між істинною суїцидальною спробою і демонстративно-шантажним суїцидальним вчинком.
2. Несерйозність і незначність мотивів.
Несерйозність, скороминущість і незначність (з точки зору дорослих) мотивів, якими підлітки пояснюють свої спроби самоубийства. Цим обумовлені труднощі своєчасного розпізнавання суїцидальних тенденцій і частота несподіваних для навколишніх випадків.
3. Вплив соціального середовища.
Суїцидальні спроби в підлітковому віці, на відміну від дорослих, не мають прямолінійної залежності від наявності і характеру симптомів психічних порушень, зокрема депресії. У співвідношеннях цих двох чинників надзвичайно важлива роль належить впливу соціального середовища.
4. Взаємозв'язок суїцидальних спроб з іншими видами девіантної поведінки.
Існує наявність взаємозв'язку спроб самогубства підлітків з деякими видами девіантної (що відхиляється) поведінки : втечами з дому, прогулами в школі, раннім палінням, незначними правопорушеннями, конфліктними взаємовідносинами з батьками, з випадками алкоголізації, наркотизації, сексуальними ексцесами і т. д.

2.      Чинники, що впливають на суїцидальну поведінку підлітків
Не існує якогось єдиного причинного чинника суїциду. Разом з тим, для тих підлітків, у яких відзначається схильність до суїциду, встановлені наступні фактори ризику:

Соціально-середовищні фактори
Як вже відзначалося, суїцидальна поведінка підлітків значною мірою залежить від впливу соціального середовища. Потрапляючи в несприятливі життєві ситуації, в силу ще недостатньої психологічної стресостійкості, підлітки виявляються іноді самою незахищеною і суїцидонебезпечною соціальною групою.
Серед соціальних чинників, що впливають на суїцидальну поведінку підлітків, необхідно виділити наступні:

1. Критичні сімейні ситуації:
а) відлучення від матері (через її хворобу, від'їзд або відхід), відторгнення матір'ю (з хворобливих міркувань, із-за зайнятості або інших прихильностей), залишення в іншій сім'ї (родичів або чужих людей), переміщення до інтернатної  установи або лікарні;
б) розлади в сім'ї (конфлікти);
в) занедбаність (емоційне відторгнення);
г) знущальне ставлення, зневага або побиття;
д) висунення надмірних вимог;
е) поява нової людини в сім'ї (вітчима, мачухи, іншої дитини).

2. Критичні шкільні (навчальні) ситуації :
а) труднощі через нездатність впоратися з навчанням;
б) труднощі через відсутність контакту з учителями або їх ворожості;
в) неприйняття однолітками в колективі;
г) зміна навчального закладу;
д) відсутність на заняттях через хворобу (відрив від однолітків, нерухомість, больові відчуття, відставання від навчальної програми).

3. Специфічні підліткові ситуації :
а) переживання  фізичної і психічної зміненості, страху нових форм свого "Я";
б) переживання  самотності, відторгнення, зради (друга або коханої людини);
в) переживання  втрати надій і розчарування;
г) переживання  відчуження і незрозумілості;
д) переживання прийдешньої відповідальності або звинувачення.

4. Імітаційний суїцидальний вплив:
Існує багато свідчень, що імітаційна поведінка грає певну роль в провокації самогубств серед підлітків. Проведені дослідження про вплив теленовин і бойовиків на частоту самогубств виявили наступну закономірність: чим більше телеканалів показувало передачі, пов'язані з суїцидами, тим більшою була частота самогубств. Ще в 1774 році під впливом повісті Й.В. Гьоте "Страждання юного Вертера", яка у той час була дуже популярної в Європі, багато вразливих юнаків здійснювали самогубства. Як відомо, герой повісті, що розривається безнадійними пристрастями, особливо нерозділеною любов'ю, вистрілив собі в голову. Представники влади через страх перед можливістю імітаційних самогубств, не лише заборонили, але навіть знищували екземпляри цієї книги. Незабаром після цих подій виник термін "ефект Вертера", що означає імітаційний суїцидальний вплив. Він актуальний і в наш час. Добре відомий такий факт в школах: якщо один з підлітків вчиняє самогубство,  то його прикладу можуть наслідувати інші. В основі такої поведінки лежить реакція групування з однолітками, яка є найбільш характерною для підліткового етапу психологічного розвитку .



Медичні фактори
1.Соматичні порушення:
а) онкологічні та серцево-судинні хвороби;
б) хвороби органів дихання (астма, туберкульоз);
в) ВІЧ-інфекція;
г) втрата фізіологічних функцій (зір, слух, рухи);
д) природжені або придбані потворства;
є) стани після важких операцій та трансплантації донорських органів.
2. Психічні порушення:
а) наркозалежність (алкоголь, психоактивні речовини);
б) психічні хвороби (шизофренія, епілепсія, психопатія);
в) емоційно-депресивні стани:
Емоційні переживання є одним  з  основних показників можливості суїциду. Більшість потенційних самовбивць страждають від депресії.
Ознаками емоційних порушень є:
- втрата апетиту або імпульсивна обжерливість, безсоння або підвищена сонливість, принаймні протягом останніх днів;
- часті скарги на соматичне погіршення здоров'я (на болі в животі, головні болі, постійну втому, часту сонливість);
- незвично зневажливе відношення до свого зовнішнього вигляду;
- постійне почуття самотності, даремності, провини або смутку;
- відчуття нудьги при проведенні часу в звичному оточенні або виконанні роботи, яка раніше приносила задоволення;
- відхід від контактів, ізоляція від друзів, членів сім'ї, перетворення на людину-одинака;
- порушення уваги зі зниженням якості виконуваної роботи;
- думки про смерть;
- відсутність планів на майбутнє ("Чому це повинно мене турбувати? Адже завтра я можу померти".)

Індивідуально-психологічні фактори
Акцентуація (загостреність) окремих рис характеру:
В підлітковому віці саме характер є найбільш значущим показником психологічного розвитку особистості. Схильність до суїцидальної поведінки досить висока при наявності таких типів акцентуацій:
          Сензитивний тип – надмірна чутливість, підвищена вразливість, почуття неповноцінності, низький рівень контактності, емпатійність, почуття обов’язку,   досить важко реагують на ситуації приниження чи несправедливих підозр та звинувачень;
          Тривожний тип - постійний страх за себе і своїх близьких; легкість виникнення нав’язливих дій, думок, уявлень; нерішучість, схильність до роздумів, емоційна стриманість; нестерпні ситуації з непередбаченим кінцем, швидкою плинністю подій, необхідністю прийняття самостійних рішень;
          Емоційно-лабільний тип – емоційна  нестійкість, крайня мінливість настрою, його залежність від обставин, глибина переживань; важко переживаються: відторгнення з боку близьких чи друзів, вимушене розлучення з ними; явна  несправедливість, осудження, принизливі нотації;
          Циклоїдний тип - періодичні коливання настрою і життєвого тонусу, періоди подйому і спаду; найбільш вразливі в субдепресивній фазі, серйозні невдачі та нарікання з боку оточення в цей період можуть підсилити депресивний стан, спровокувати суїцид;
          Демонстративний типвиражений егоцентризм, постійне  бажання перебувати в центрі уваги, бажання справити враження, висока пристосованість до людей; важко           переживають   ситуації зменшення уваги до своєї персони, «викриття» уявних чеснот та досягнень, ситуації особистої відповідальності; найбільш характерні демонстративно-шантажні суїциди.

3.      Індикатори суїцидальної активності (таблиці для спостереження)

Ситуаційні індикатори
Ситуацією суїцидального ризику може стати будь-яка ситуація, що сприймається підлітком як психологічна криза, тобто незвична складна життєва ситуація, яка супроводжується  негативними переживаннями  і для вирішення якої не вистачає власних ресурсів.
Типові ситуації:
- суїциди в сім'ї; 

- попередні спроби до самогубства;

- алкоголізм, хронічне вживання наркотиків і токсичних препаратів; 

- емоційні розлади (особливо важкі депресії); 

- хронічні або смертельні хвороби; 

- важкі втрати (наприклад, смерть близьких);

- сімейні проблеми (вихід з сім'ї або розлучення); 

- фізичне, психологічне чи сексуальне насильство;

- тривалі деструктивні конфлікти з дорослими чи з однолітками;

- негативна фаза підліткової кризи (12-13 р.).


Поведінкові індикатори
Підліток:
- роздає іншим речі, які мали велике особове значення для нього;

- мириться з давніми ворогами;

- демонструє  надзвичайно байдуже ставлення до свого зовнішнього вигляду;

- виявляє порушення уваги із зниженням якості виконуваної роботи;

- уникає спілкування з однокласниками;

- пропускає шкільні зайняття, не виконує домашні завдання;

- проявляє роздратованість, стає похмурим, знаходиться в пригніченому стані;

- нудьгує в ситуаціях, які раніше його захоплювали або цікавили;

- зловживає психоактивними речовинами, алкоголем, «зависає» в інтернеті;

- займається придбанням засобів для здійснення суїциду;


Емоційні індикатори
У підлітка виявляються:
- амбівалентність ( протиріччя, подвійність почуттів) по відношенню до життя;

- байдужість до своєї долі, пригніченість, безнадійність, безпорадність, відчай;

- переживання горя;

- "тунельне бачення" - нездатність побачити інші прийнятні шляхи вирішення проблеми, окрім суїциду;

- невластива агресія або ненависть до себе: гнів, ворожість;

- провина або відчуття невдачі, поразки;

- надмірні побоювання або страхи;

- почуття своєї маловартості, нікчемності, непотрібності;

- неуважність або розгубленість;

- ознаки депресії : (а) напади паніки,(б) виражена тривога,(в) понижена здатність до
концентрації уваги і волі, (г) безсоння, (д) помірне вживання алкоголю і (е) втрата здатності відчувати задоволення.


Комунікативні індикатори
Понад дві третини осіб, які здійснюють суїцид словесно повідомляють про свій намір. Переважно це завуальовані або відверті розмови  про самогубство, про своє бажання  відпочити від "поганого" життя, про свою нікчемність, безпорадність, безнадійне положення.
Підліток може:
- прямо говорити про смерть: "Я збираюся накласти на себе руки", "Я не можу так далі жити";

- непрямо натякати на свій намір: "Я більше не буду ні для кого проблемою", "Тобі більше не прийдеться про мене хвилюватися", "Вам буде краще без мене";

- багато жартувати на тему самогубства;

- виявляти надмірну зацікавленість питаннями смерті, обговорювати суїцидальні сюжети з художніх творів, з повідомлень в засобах масової інформації;

- вести записи в щоденнику з роздумами на тему смерті;

- наполягати на відсутності сенсу життя : "Життя нічого не варте";

- висловлювати негативні оцінки своєї особистості;

- припускати можливість вирішення проблемної ситуації шляхом суїциду;

- прощатися ;

- виявляти при спілкуванні маловиразне мовлення.



Зазначені індикатори суїцидальної активності містять по 10 ознак. Вони можуть бути виявлені шляхом спостереження і зафіксовані у відповідних стовпчиках наведених таблиць. Підліток з будь-якими ознаками суїцидальної активності повинен знаходитися під постійним наглядом дорослих. Зрозуміло, що таке  спостереження має бути ненав’язливим  і тактовним.

4.      Методика визначення ступеню суїцидального ризику

Проблема діагностики суїцидального ризику (достовірність здійснення людиною спроби самогубства) є однією з актуальних проблем, з якою стикаються педагоги, працюючи в системі освіти.
З метою визначення ступеня вираженості чинників суїцидального ризику у підлітків
пропонується експрес-методика «Карта ризику суїциду» (модифікація для підлітків Л.Б. Шнейдер).
Для отримання даних необхідно позначити ступінь вираженості кожного чинника ризику у відповідній колонці (обвести кружечком): а) не виявлений, б) слабо виражений, в) значно виражений.

Чинник ризику
Не виявлений
Слабо виражений
Значно виражений
I. Біографічні дані
1. Раніше мала місце спроба суїциду
– 0,5
+2 ;
+3
2. Суїцидальні спроби у родичів
– 0,5
+1
+2
3. Розлучення або смерть одного з батьків
– 0,5
+1
+2
4. Недолік тепла в сім'ї
– 0,5
+1
+2
5. Повна або часткова бездоглядність
– 0,5
+0,5
+1
II. Актуальна конфліктна ситуація
А — вид конфлікту:
1. Конфлікт з дорослою людиною (педагогом, батьком)
– 0,5
+0,5
+1
2. Конфлікт з однолітками, відторгнення групою
– 0,5
+0,5
+1
3. Тривалий конфлікт з близькими людьми, друзями
– 0,5
+0,5
+1
4. Внутрішньоособистісний конфлікт, висока внутрішня напруженість
– 0,5
+0,5
+1
Б — поведінка в конфліктній ситуації:
5. Висловлювання із загрозою суїциду
– 0,5
+2
+3
В — характер конфліктної ситуації :
6. Подібні конфлікти мали місце раніше
– 0,5
+0,5
+1
7. Конфлікт обтяжений неприємностями в інших сферах життя(навчання, здоров'я, знехтувана любов)
— 0,5
+0,5
+1
8. Непередбачуваний результат конфліктної ситуації, очікування його наслідків
– 0,5
+0,5
+1
Г — емоційне забарвлення конфліктної ситуації :
9. Почуття образи, жалості до себе
– 0,5
+1
+2
10. Почуття втоми, безсилля, апатія
– 0.5
+1
+2
11. Почуття непереборної конфліктної ситуації, безвиході
– 0.5
+0,5
+2
III. Характеристика особи
А — вольова сфера особи :
1. Самостійність, відсутність залежності в ухваленні рішень
– 1
+0,5
+1
2. Рішучість
– 0,5
+0,5
+1
3. Наполегливість
– 0,5
+0,5
+1
4. Сильно виражене бажання досягти своєї мети
– 1
+0,5
+1
Б — емоційна сфера особи :
5. Хвороблива самолюбивість, ранимість
– 0,5
+0,5
+2
6. Довірливість
– 0,5
+0,5
+1
7. Емоційна в'язкість("застрявання" на своїх переживаннях, невміння відволіктися)
– 0,5
+1
+2
8. Емоційна нестійкість
– 0,5
+2
+3
9. Імпульсивність
– 0,5
+0,5
+2
10. Емоційна залежність, потреба у близьких емоційних контактах
– 0,5
+0,5
+2
11. Низька здатність до створення захисних механізмів
– 0,5
+0,5
+1,5
12. Безкомпромісність
– 0,5
+0,5
+1,5

Обробка та інтерпретація отриманих результатів
Для визначення ступеня вираженості чинників ризику  підраховується загальна сума балів (з урахуванням знаку) і отриманий результат співвідноситься з приведеною нижче шкалою:

-          менше 9 балів – ризик суїциду незначний;
-          9 – 15,5 балів – суїцидальний ризик є присутнім;
-          більше 15,5 балів – суїцидальний ризик значний.
Виявивши за допомогою "карти ризику" схильність до спроб самогубства, потрібно постійно тримати підлітка в полі зору і чуйно реагувати на щонайменші відхилення в його настрої і поведінці. Якщо підсумкова сума балів перевищує критичне значення або поведінкові особливості (знаки біди) починають посилено проявлятися, то рекомендується звернутися до медичного психолога або лікаря-психіатра для надання спеціальної кваліфікованої допомоги.






10 золотих правил безпеки в Інтернеті для дітей.
1. Нікому без дозволу батьків не давати особисту інформацію: домашню адресу, номер домашнього телефону, робочу адресу батьків, їхній номер телефону, назву й адресу школи.
2. Якщо знайдете якусь інформацію, що турбує вас, негайно сповістіть про це батьків.
3. Ніколи не погоджуватися на зустріч з людиною, з якою ви познайомилися в Інтернеті. Якщо все ж таки це необхідно, то спочатку потрібно спитати дозволу батьків, а зустріч повинна відбутися в громадському місці й у присутності батьків.
4. Не посилати свої фотографії чи іншу інформацію без дозволу батьків.
5. Не відповідати на невиховані і грубі листи. Якщо одержите такі листи не з вашої вини, то сповістіть про це батьків, нехай вони зв'яжуться з компанією, що надає послуги Інтернет.
6. Розробити з батьками правила користування Інтернетом. Особливо домовитися з ними про прийнятний час роботи в Інтернеті і сайти, до яких ви збираєтесь заходити.
7. Не заходити на аморальні сайти і не порушувати без згоди батьків ці правила.
8. Не давати нікому крім батьків свої паролі, навіть найближчим друзям.
9. Не робити протизаконних вчинків і речей в Інтернеті.
10. Не шкодити і не заважати іншим користувачам
Правила інтернет-безпеки і інтернет-етики для дітей та підлітків
Ніколи не давайте приватної інформації про себе (прізвище, номер телефону, адресу, номер школи) без дозволу батьків.

Якщо хтось говорить вам, надсилає вам, або ви самі віднайшли у мережі щось, що бентежить вас, не намагайтеся розібратися в цьому самостійно. Зверніться до батьків або вчителів - вони знають, що треба робити.

Зустрічі у реальному житті із знайомими по Інтернет-спілкуванню не є дуже гарною ідеєю, оскільки люди можуть бути дуже різними у електронному спілкуванні і при реальній зустрічі. Якщо ж ви все ж хочете зустрітися з ними, повідомте про це батьків, і нехай вони підуть на першу зустріч разом з вами.

Не відкривайте листи електронної пошти, файли або Web-сторінки, отримані від людей, яких ви реально не знаєте або не довіряєте.

Нікому не давайте свій пароль, за виключенням дорослих вашої родини.

Завжди дотримуйтесь сімейних правил Інтернет-безпеки: вони розроблені для того, щоб ви почували себе комфортно і безпечно у мережі.

Ніколи не робіть того, що може коштувати грошей вашій родині, окрім випадків, коли поруч з вами батьки.

Завжди будьте ввічливими у електронному листуванні, і ваші кореспонденти будуть ввічливими з вами.

У електронних листах не застосовуйте текст, набраний у ВЕРХНЬОМУ РЕГІСТРІ - це сприймається у мережі як крик, і може прикро вразити вашого співрозмовника.

Не надсилайте у листі інформації великого обсягу (картинки, фотографії тощо) без попередньої домовленості з вашим співрозмовником.

Не розсилайте листи з будь-якою інформацією незнайомим людям без їхнього прохання - це сприймається як "спам", і звичайно засмучує користувачів мережі.

Завжди поводьтеся у мережі так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами!
Програмне забезпечення для блокування небажаної інформації на сайтах:
· Батьківський контроль Windows
· Windows Live 2011
· Norton Add-on Pack
Лист МОН Про захист дітей та молоді від негативних інформаційних впливів


Немає коментарів:

Дописати коментар